Markering av kunstgave

Oversiktsbilde fra åpningen

Endelig kunne vi markere at kunsten som ble gitt til skolene i forbindelse med samloklasiering og innflytting i nytt skolebygg, er ferdig og montert på plass. Kunsten, som er utformet av kunstnerne Mari Røysamb og Ole Rosèn, består av tre store snurrebasser og en platting der elevene selv kan bruke snurrebasser. Kunstverket har fått navnet "RUNDTOMKRING".

Skulpturene er laget i Kina og har hatt en lang reise frem til Elverhøy / Kringsjå. Kunsten ble plassert og montert i sommer og er nå pakket ut og klar til bruk. Kunstnerne var selv tilstede under åpningen sammen med Vigdis Fjellheim, leder av dette prosjektet.

Elever fra 4.trinn på Kringsjå skole bidro med BlimE - dans og Nordberg strykeorkesteret   spilte. Etter at kunstnere og andre aktører var takket, var det på tide å ta kunsten i bruk. Elever fra Elverhøy skole fikk æren av å innvie snurreplattingen med selvlagede snurrebasser. Skolene fikk også en samling av ulike snurrebasser som gave fra kunstnerne.

Snurrebasser har vært felles tema for å bli kjent på tvers av skolene, og det ble skoleåret 2016-17 gjennomført et SKUP - prosjekt der eleven blant annet laget snurrebasser.

Her er artikkel i Nordre Aker budstikke fra markeringen:  https://nab.no/kultur/avduket-megastore-snurrebasser/19.15373